::Pages::

05 April 2011

Anak kecil lebih memahami berbanding KITA

Terkedu aku sewaktu aku sekeluarga berhenti rehat di hentian Perah dekat Gerik,Perak Darul Ridzuan. Sedang aku menunggu Tok Wan menikmati juadah nasi,sambil membaca novel karya Hilal Asyraf yang  berjudul ‘MATAHARI’ , diiringi nyanyian yang didendangkan oleh Cik Lady Gaga….Tapi..kalau tak silap tajuknya ‘Bad Romance’ ( duk syok baca buku tak dan nak fokus lagu )

Tiba 2,

Sorang budak kecil yang tengah makan bersama ibu dan ayahnya berjalan la menghampiri radio si empunya kedai. Sangkaanku  budak tu anak tuan kedai ke ape…rupanya hanya anak sorang pelanggan kedai..

Nak tahu budak tu buat ape?

Dia p tutup terus radio tu...Aku yang tengah syok bace buku , hilang tumpuan la skejap ,sebab takde bunyi bising.Mmg style ana,da biasa bising2 kat skeliling lau nak fokus ssuatu ,  Teringat pulak waktu tengah exam SMU n PMRU dlu,fuh..rioh rendah mengapal..tp kebaykan sahabat tak suka,bising sket mesti p cari tempat tersorok (nak cari ketenangan )tapi aku tengok keadaan gak la ,kalau bising2 depa duk bual2 topik hangat lain pastu gelak2 sampai tak ingat dunia la gamaknya , serabut sangat2 ,tak leh tahan gakk..and last..kefokusan tuh hilang jugerk..

Eh , smbung cite lek,
Haa,lepas budak tu ttop,si bapaknye marah la.. "Asal kamu tutup??! bukak balek"..tapi si anak menggeleng..Pastu si  ibu pulak yang menyokong tindakan si anak....

Hiii....bagus..sangat brkesan didikan ibu kepada si anak , lihatlah hasilnya..si anak y kecil pandai menegakkan yang mana yang HAQ, mana y BATIL..

( MOGA2 MUJAHIDKU JUGA AKAN MENJADI SEPERTI ITU SUATU HARI NANTI )

KAGUM. TERUJA. TIADA TERKATA. TABIK. TAHNIAH BUAT PARA IBU Y BERHASIL MENDIDIK ANAK2 MEREKA.

MORAL :WAHAI SAHIBAH2 SPT SAYA =BERUSAHALAH UNTUK  MENJADI SEORANG WANITA SOLEHAH,SEMOGA KITA DAPAT MELAHIRKAN SEORANG DAIE Y SOLEH SOLEHAH SEPERTI KAMU IBUNYA..

*Ditaip di dalam mobil..

No comments:

Post a Comment