::Pages::

26 April 2011

Ubah Mentaliti secara Totaliti

 Hari ini..sudah banyak iklan-iklan yang diwar-warkan di kaca televisyen supaya bertukarlah kepada produk yang lebih baik dan berkesan serta yang disyorkan atau yang diiktiraf oleh Government atau mana-mana badan yang boleh dipercayai..

Mengharap kepada keberhasilan..sememangnya sifat manusia.


"Bertukarlah kepada Colgate total, Pantene total....total n total..."


huish..banyak betul iklan-iklan macam ni..promote punya pasal..


Ya,masing-masing ingin berubah,

merubah daripada kburukan kepada kebaikan,
merubah daripada kecelaan kepada kemulusan,

Namun, saya tercari-cari, mereka hanya mem'promote' stok sebanyak ini sahaja kah?

Kerana saya masih berasa tidak cukup sekadar itu..Namun bukan lah bermakna saya tamak.Sekadar mahukan yang  produk yang terbaik untuk HATI yang rosak, kusam dan kering.

Apakah ada di pasaran?


*************************************************




Perubahan Seimbang & Total

Apabila bercakap tentang manusia, ia haruslah menjurus pada fahaman manusia secara total, bukan yang menumpu pada sudut tertentu sahaja. Hal ini melibatkan, antara lain, sudut intelek atau akal, rohani, emosi dan fizikal manusia. Ia juga meliputi domain kemahiran (skills), nilai (values) dan akhlaq mulia atau adab (behaviours).

Hal ini adalah kerana Islam bukan hanya agama ilmu, tapi juga akhlaq yang mulia; bukan hanya agama iman dan kerohanian, tapi juga menganjurkan intelektualisme yang tinggi; dan bukan hanya memberi nilai tinggi pada ibadat khusus, tapi sumbangan konkrit untuk alam sejagat seperti kemajuan sains, teknologi dan seni.

Ertinya perubahan yang hendak dicetus juga mestilah seimbang bagi melahirkan manusia yang seimbang juga. Perubahan pada manusia tidak boleh ditumpukan hanya pada aspek ilmu sahaja.


Lebih dangkal lagi, jika ia tertumpu pada ilmu-ilmu duniawi semata-mata. Mereka yang condong pada perubahan kerohanian atau aspek keagamaan seseorang juga perlulah faham bahawa penanaman iman dan akidah yang betul dan kemantapan ilmu agama bukan jaminan seorang Muslim dapat memainkan peranan yang berkesan sebagai khalifah Tuhan untuk memakmurkan bumi dan bermanfaat pada manusia.

Peranan khalifah sedemikian memerlukan pelbagai kemahiran dan ilmu-ilmu yang menjangkau bidang keagamaan. Jika iman dan kedalaman ilmu agama sahaja memadai, sudah pastilah universiti-universiti Islam lebih unggul dari universiti-universiti lain pada hari ini.


Seperti di Ktd, Kolej Terbaik Dunia...( promote sat )



BraveMujahedaa

12:13 PM
26/4/2011

2 comments: